Σπυρίδωνος Κρητικού, Ζωγράφου: Θέματα Εκκλησιαστικής Τέχνης 24.02.2018
By Μητρόπολη Αιγιαλείας και Καλαβρύτων - Φεβρουαρίου 24, 2018
Η ολοκλήρωσις της εικονογραφήσεως της Νέας Εικόνος της Ζωοδόχου Πηγής στο Αγίασμα της Τρυπητής, με την φιλοτέχνηση των επιμέρους θεμάτων που εμφανίζονται στο δεύτερο πλάνο του έργου
Όταν οι ιθύνοτες της Ιεράς Μητροπόλεως και του Ναού της Τρυπητής αποκρυστάλωσαν την οριστική επιλογή τους σε ότι αφορά τα επί μέρους θέματα τα οποία θα έπρεπε να συμπεριληφθούν στο δεύτερο πλάνο της Νέας Εικόνος, γνωστοποίησαν την απόφασή τους στον Ιωάννη Ψαρρό, προκειμένου ο Αγιογράφος να προχωρήσει στην λήψη στοιχείων τα οποία θα έπρεπε να ενσωματωθούν στην σύνθεσή Της. Στο άνω αριστερό τμήμα του έργου απεφασίσθη να απεικονισθεί ο Περίβολος, οι Κήποι και ο Κυπαρισσώνας που εκτείνονται στην ανατολική πλευρά του Ναού και καταλήγουν στην τοποθεσία «Του Μοίραλη το Πήδημα». Αντιστοίχως, στο άνω δεξιό τμήμα της Εικόνος, απεφασίσθη να απεικονισθεί η γενική άποψις της προσόψεως του Ναού της Τρυπητής.
Όταν ο ζωγράφος έλαβε γνώσιν, περπάτησε στη σκιά των κυπαρισσιών κατά μήκος της αλέας συνοδευόμενος από το υιό του Αθανάσιο. Στο μέσον περίπου της διαδρομής, οι δυό τους στάθηκαν στην βάση της τσιμεντένιας σκάλας που ανηφορίζει φιδωτή και ενώνει τον περίβολο της Τρυπητής με την προέκταση της οδού Αγίου Ανδρέου. Εκεί, με γρήγορες αλλά απαλές και ντελικάτες χειρονομίες, ο ζωγράφος σκιτσάρισε στην όπισθεν όψη του χαρτιού στο οποίο είχε προ ολίγου κατά την ίδια ημέρα σχεδιάσει την Κρήνη του Ιερού Αγιάσματος, το τοπίο που ανοιγόταν μπροστά του (πρόκειται για το σχέδιο που δημοσιεύουμε σήμερα, διαστάσεων 24Χ17 εκατοστών).
Στο σκίτσο του συμπεριέλαβε τα σκαλοπάτια στο πρώτο πλάνο, τον άνυδρο βράχο στα αριστερά που εξακολουθεί να φέρει μελανά ίχνη που φανερώνουν πως στο σημείο αυτό πλούσια ύδατα σχημάτιζαν κάποτε καταρράχτη και την σιδερένια δίφυλλη πύλη κατά το νοτιά, που ενώνει τους Κήπους της Εκκλησίας με τον υπερκείμενο δρόμο ο οποίος οδηγεί, απ’ τα αριστερά στη συνοικία του Αγίου Ανδρέου κι από τα δεξιά, στην έξοδο της πόλεως. Ο Ιωάννης Ψαρρός απαθανάτισε στο σχέδιό του ένα απο τα ελάχιστα τοπία του Αιγίου που εξακολουθούν να παραμένουν ανέπαφα. Ο ζωγράφος κίνησε με σιγουριά και αυτοπεποίθηση το μολύβι πάνω στο χαρτί πατώντας ελαφρότατα την γραφίδα του, σε σημείο ώστε τα σχήματα που αποτύπωσε να διακρίνονται σήμερα με δυσκολία. Το γνώρισμα αυτό του σκίτσου αποκαλύπτει ότι η τοποθεσία υπήρξε ιδιαιτέρως οικεία στον ζωγράφο, ο οποίος δεν είχε την ανάγκη συλλογής περισσοτέρων πληροφοριών για την απομνημόνευση της χωρογεωγραφίας του συγκεκριμένου τοπίου, δεδομένου ότι το γνώριζε επαρκέστατα. Πράγματι, ο Ιωάννης Ψαρρός ανεβοκατέβαινε τα σκαλοπάτια αυτά επι δεκαέξι χρόνια (από τον Μάρτιο του έτους 1924 έως τις παραμονές του Μεγάλου Πολέμου) όταν από το σπίτι που διέμενε στη γωνία των οδών Βασιλέως Κωνσταντίνου και Δήμητρας, μετέβαινε στο Γυμνάσιο με την ιδιότητα του Καθηγητού των Καλλιτεχνικών Μαθημάτων και στην συνέχεια στην Παναγία, για να Την υπηρετήσει με την Ψαλτική του Τέχνη.
Η συνάθροισις του πλήθους των επί μέρους εικονογραφικών θεμάτων τα οποία θα έπρεπε να οικονομηθούν από τους δύο καλλιτέχνες με αρμονία και ιεράρχηση στην πολυπρόσωπο και πολυθεματική αυτή σύνθεση της Νέας Ζωοδόχου Πηγής, εκτιμούμε πως τους οδήγησε στην εσκεμμένη ελάφρυνση του μεσαίου τμήματος του έργου με την απάλειψη από αριστερά της μάνδρας του Κυπαρισσώνος και από δεξιά της μνημειακής κλίμακος, η κατασκευή των οποίων είχε ήδη ολοκληρωθεί ένδεκα τουλάχιστον χρόνια πριν από την συλλογή των στοιχείων στην οποία προέβη ο Ιωάννης, με σκοπό την φιλοτέχνηση του έργου. Στην θέση τους οι Ψαρροί ζωγράφισαν ένα ουδέτερο σκούρο χρώμα που ευνοεί την ανεμπόδιστο οπτική μετάβαση του θεατού που παρατηρεί την Εικόνα, από τα θέματα που αναπτύσσονται στο ανώτερο τμήμα, σε αυτά που αναπτύσσονται στο μεσαίο και στο κατώτερο τμήμα Της.
Η διαμόρφωσις των εξωτερικών χώρων που περιβάλλουν τον Ιστορικό Ναό της Τρυπητής με τους Κήπους, τα σιντριβάνια, τα πολλά δένδρα και τον Κυπαρισσώνα, αποτελούν ένα ιδιαζόντως καλαίσθητο περιβάλλον, μοναδικό στην πόλη μας. Το κατωφερές του εδάφους επέβαλε την ανάπτυξη των Κήπων σε διαφορετικά επίπεδα, που προσδίδουν στον χώρο αισθητική ποικιλία. Μάνδρες κατασκευασμένες με αργολιθοδομή που φέρουν ακρογωνιαίους λίθους πελεκημένους από πετράδες της εποχής που τους διέκρινε η ικανότητα, αναληματικοί τοίχοι με φαρδιές αντηρίδες που στηρίζουν τους Κήπους και την αλέα με τον Κυπαρισσώνα, σιδηροκατασκευές και μαρμάρινες επενδύσεις, συντίθενται σε ένα σπάνιο νεοκλασικό αρχιτεκτονικό σύνολο. Τέσσερις πύλες που φέρουν εκατέρωθεν ορθογώνιους παραστάδες από μάρμαρο, κατασκευασμένες από σίδηρο και διακοσμημένες με φυτικούς πλοχμούς, εξασφαλίζουν την ταυτόχρονο επικοινωνία προς βοράν με την Παραλία και με την οδό Ζωοδόχου Πηγής, και προς νότον με την οδό Αγίου Ανδρέου. Η μνημειακή κλίμαξ που συνδέει την οδό Ζωοδόχου Πηγής με τον Ναό, η γραφικότατη αλέα από αριστερά, που οδηγεί δια μέσου συστοιχίας υψηλότατων κυπαρισσιών στην ανατολική έξοδο του Περιβόλου και η φιδωτή σκάλα που ανεβάζει στην οδό Αγίου Ανδρέου, καλούν τον Προσκυνητή σε περιπλάνηση και ρεμβασμό στον θαυμαστό αυτόν χώρο.
Αίγιον, Φεβρουάριος 2018.
Σπυρίδων Κρητικός, ζωγράφος.
0 σχόλια